stap 5:

de tussenwand eruit......
en nog iets meer

foto
MB7-foto Tussen cabine en laadruimte bevindt zich een tussenwand. Aanvankelijk is overwogen om een doorgang (tussen de beide stoelen) in de wand te zagen, maar dit bleek geen goed plan.
Het zagen van een gat zal de stijfheid van de platen verminderen en er bestaat een grote kans dat de zaak flink gaat rammelen. Om gewicht (en ruimte) te sparen kan op die plaats dus beter een houten wand worden aangebracht. Ook aan de rechterkant kan de ruimte achter de stoel beter worden benut als de tussenwand weg is. Besloten wordt dus om alles te verwijderen.
De wand bestaat uit twee delen. De bovenste helft (waarin een schuifraampje) is voornamelijk bevestigd met popnagels. De onderste helft zit met puntlassen vast aan de zijstijlen.
De popnagels worden uitgeboord (4,5 mm) en de puntlassen worden met een koudbeitel doorgetikt. Uiteraard wilde ik dat zeer precies en zorgvuldig doen en had speciaal voor dit doel een smalle beitel (een zgn. electriciënsbeitel) aangeschaft. Na honderden tikken (of waren het er maar enkele tientallen?) met als resultaat slechts twee doorgeslagen lasjes heb ik toch maar de grote beitel gepakt. Om de tussenwand aan de onderzijde los te maken was nog grover geweld nodig: de doorslijpschijf.
Boven de cabine is nog een kastruimte. Na verwijdering van de tussenwand bleek de plafondplaat in de cabine niet op te vallen. Als je vanuit de laadruimte de cabine inloopt zie je die plaat absoluut niet. Je voelt hem wel.
Om verder hoofd- en hersenletsel te voorkomen is de plafondplaat verwijderd. Na inbouw van de douche/sanitairruimte zal het plafond van de cabine weer worden aangebracht. Er zal dan een inham in worden gezaagd om de doorloop te vergemakkelijken.
Hoe mooi de wand en het plafond er ook uitzien, alles gaat eruit. Dat heeft redenen. Ten eerste moet op de wanden en het plafond ontdreuningsmateriaal worden aangebracht (zie isolatie). Dat materiaal moet direct op de carrosserie worden geplakt. Ook voor het zagen van gaten voor de ramen en het dakluik is het gemakkelijker om de bekleding te verwijderen. Ten derde: je moet toch in alle hoeken en gaten zijn geweest om de auto echt te leren kennen.

naar stap 6

terug naar voorpagina