stap 7:isolatie | ![]() |
1 lawaaibeheersingTijdens het rijden met een kampeerauto kun je last hebben van verscheidene soorten lawaai:
|
Elk soort lawaai heeft een specifieke aanpak nodig. Veruit het gemakkelijkst is het uitbannen van de laatste soort. We bouwen gewoon een twee -persoons kampeerauto. Voor het overige geldt dat volledig uitbannen van geluid alleen in theorie mogelijk is. Er moeten niet alleen compromissen worden gesloten met de portemonnee, maar ook gewicht en volume van de te gebruiken materialen stellen grenzen. Zo is er (bijvoorbeeld) een zeer effectieve geluid- en trillingdempende plaat in de handel voor ± 350,== per m2 . Toepassing van deze platen is weliswaar doelmatig vanuit het oogpunt van lawaaibeheersing, maar financieel is het een onevenredig zware aanslag. Ook de dikte van het materiaal (bijna 4 cm) beperkt de mogelijkheden. Daarenboven weegt het spul ook nog eens zo'n 13 kg per m2 . Alternatieven kunnen worden gevonden in het combineren van verschillende materialen. |
A. materiaal voor het isoleren van trillingen en resonanties:
B. materiaal voor geluidsabsorptie
| |
TIP 2: van Minze Walvius) De motorkap is door MB geleverd in diverse uitvoeringen. De laatste typen zijn standaard uitgerust met goed geluiddempende kappen. Wie een ouder type heeft kan wellicht op de sloop een betere kap vinden. Ook zijn er speciale hoezen voor de motorkap geweest |
Voor het bestrijden van het motorlawaai hebben we aan de binnenzijde van de motorruimte waar mogelijk eerst stukken ontdreuningsplaat (A1) geplakt.
Daar waar toepassing van deze plaat niet mogelijk was is een dikke laag compound (A2) aangebracht.
Vervolgens zijn in de motorruimte zelfklevende geluidsabsorberende platen (B1) geplakt. In de cabine wordt de motorkap eerst beplakt met de B1-platen, daarna zal de kap (met de rest van het cabine interieur) nog worden bekleed met nog nader te bepalen materiaal. Ook in de holle ruimtes in het dashboard wordt dit materiaal toegepast. Op de wanden, het plafond (zie "TIP 1" ) en in de deuren wordt op diverse plaatsen -direct op het metaal- ontdreuningsplaat (A1) aangebracht. Vooral op de deuren heeft het veel effect: als je nu de deur dichtslaat is de holle klank weg en klinkt alleen een droge plof (net als bij de deur van een Rolls Royce). |
2 temperatuurbeheersingNiet te warm, niet te koud en liever ook geen condens. Ook voor temperatuurbeheersing zijn diverse materialen in de handel:
|
![]() |
Naast het toepassen van deze materialen helpt het ook om waar mogelijk ramen van "dubbel glas" toe te passen. Voor de ruiten in de achterdeur konden we nog kunststof "dubbel-glas" ruiten kopen (Reimo). In de cabine gebruiken we bekende isotherm-dekens (aluminiumfolie). ![]() Ten behoeve van het binnenklimaat hebben we het dak wit geschilderd. |
Toen wij de wagen kochten was het plafond bekleed met vinyl en geïsoleerd met piepschuim. Omdat de slappe hemelbekleding ons niet zo geschikt lijkt (kwetsbaar) hebben we de bekleding verwijderd. Ook het piepschuim is vervangen door het veel beter isolerende X-trem. Deze platen zijn onder meer verkrijgbaar bij De Wit in Schijndel en bij IMS in Hedel. De kosten bedragen circa 22,== per m². Ook de wanden waren reeds geisoleerd. Hiervoor was een 2 cm dikke laag glaswol gebruikt. Dit hebben we laten zitten, maar wel hebben we daar overheen nog een laag X-trem aangebracht. Op de vloer (watervast multiplex) leggen we een laag 'floormate' (geëxtrudeerd polystyreen) van 2 cm dikte. Floormate is een produkt van DOW Chemicals, verkrijgbaar o.m. bij Bouwmaat voor ongeveer 11,50 per m². (voor de werkzaamheden aan de vloer zie stap 9.) |