stap 6

ramen en dakluik

Op het dak van de auto zit al een forse ventilator (24V) die omgeschakeld kan worden voor blazen en zuigen. Voor snelle luchtverversing voldoet dat uitstekend. Voor permanente ventilatie bouwen we een dakluik (FIAMMA) in. In het dak wordt een vierkant van 37 x 37 afgetekend. Om het gat (alhoewel je het nooit meer ziet) er toch een beetje fatsoenlijk te laten uitzien, wordt eerst op elke hoek een gat van 10mm geboord. Ook wordt vlakbij de rand van het gat een gaatje geboord om de decoupeerzaag in laten. Met een nieuw zaagje in de decoupeerzaag zagen we met matige snelheid zo precies mogelijk. Het zagen blijkt een werkje van nog geen tien minuten en het ziet er keurig uit. Na het zagen worden de zaagsneden met een vijl afgewerkt en wordt het zaagsel verwijderd. Direct daarop aansluitend worden de randen in de primer en de lak gezet.
Voor de bevestiging wordt rond het gat een raamwerk van hardhout (50 x 30 mm) bevestigd.
Tussen het dak en onderzijde van het luik wordt een flinke laag kit (sikaflex) aangebracht en, nadat het dak met houtschroeven (4,5 x 30) is vastgezet, worden de randen ook dichtgestreken met deze kit. Ook de schroefkoppen worden bedekt met een laagje kit.
We hebben gekozen voor niet al te grote ramen (veiligheid; privacy).
Het geraamte van de auto kent vertikale en horizontale verstevingingsbalken. Het verwijderen van een deel van een horizontale balk is niet bezwaarlijk, maar de vertikale balken houden we in ere. De effectieve ruimte tussen de vertikale verstevigingsbalken is achterin 85 cm. De ruimte tussen de horizontale balken is resp. 26 en 22 cm.
Op een van onze verkenningstochten langs accessoire-winkels zagen we geschikte ramen voor een zachte prijs. De afmetingen (buitenwerks) zijn 43 x 83 cm. Het benodigde uitsnijgat is 80 x 40 cm. Zowel voor de schone schijn als ten behoeve van een goede afdichting positioneren we het raam zo dat de bovenzijde aan de buitenkant precies aansluit op de onderzijde van de bovenste ril in de carrosserie en de onderzijde aansluit op de bovenzijde van de derde ril. Ik hoop dat onderstaandede tekening dit verduidelijkt.
De werkwijze voor het inzetten van de ramen is ongeveer dezelfde als bij het dakluik. In de carrosserie wordt een gat gezaagd van 801 mm x 401 mm met afgeronde hoeken (in dit geval met een straalvan 75 mm). Hierbij wordt ook een horizontale verstevigingsbalk doorgezaagd. Ook nu weer: vijlen, zaagsel verwijderen, primer en lak erop.
Ook hier wordt een hardhouten raamwerk aangebracht. De latjes zijn 20 x 25 mm. Het raamwerk overlapt aan de bovenzijdde ril in de carrosserie. Om het raamwerk toch vlak tegen de carrosserie te krijgen wordt van het bovenste latje aan de carrosseriezijde 3 mm schuin afgeschaafd (tot 17 mm). Voorzien van een royale laag kit wordt het raam op z'n plaats gebracht. Er behoeft niet van buiten af geschroefd te worden. De ramen worden met klemmen vastgezet.

het raam (hier nog met beschermfolie) zit er in



naar stap 7: isolatie

terug naar voorpagina