stap 12:watervoorziening |
|
materiaal
TIP Voor het gemakkelijk bevestigen van de slang op de tules wordt de slang met een föhn verwarmd. Daarna wordt meteen de slangklem aangedraaid. Het resultaat is een lekvrije verbinding. |
Veel water en warm water: dat geeft comfort in een kampeerauto. Maar: elke
liter water weegt een kilo en de ruimte voor de watertank is beperkt. Dat wordt
dus een compromis: in plaats van de 150 litertank die we in de 406D hadden moeten
we het in de toekomst doen met een voorraad van 84 liter. Geen compromis wat betreft de pomp, boiler en kranen. We hebben goede ervaringen met de Truma B10 boiler en met een shurflopomp. Die komen er dus weer in. Op de kranen bezuinigen we deze keer niet. In de vorige camper hebben we in tien jaar drie keer de (KAMA)kraan moeten vernieuwen. In de keuken komt nu een eenknops mengkraan met uittrekbare douchekop. De kop is verstelbaar van straal naar bruis. Ook in de douche komt een eenknops mengkraan, maar iets minder luxueus qua uitvoering. werkwijzeDe watertank wordt rechts achter de wielbak geplaatst. De tank wordt vastgezet met draadspanners en stukken spanband die zijn overgebleven van de ophangsets voor de vuilwatertanks.De tank bevat voorgevormde aansluitopeningen. Daarin worden de doorvoertules voor aanvoer, ontluchting en doorvoer gemonteerd. In de carrosserie wordt een gat gezaagd voor de vulopening. De waterpomp wordt links achterin geplaatst. Daarvoor wordt de boiler geplaatst. De boiler wordt aangesloten op 12 Volt-net en gas. De slang van de tank naar de pomp laten we onder de afdekvloer doorlopen. Na de pomp wordt in de leiding een aftapkraantje bevestigd met uitloop door de vloer. Daarna wordt een T-stuk gemonteerd voor een aftakking naar de invoer van de boiler. De slang wordt verder geleid naar de mengkraan in de keuken. Daarvoor wordt weer een T-stuk gezet voor de aftakking naar de mengkraan van de douche. de warmwaterslang wordt aangesloten op de uitloop van de boiler en eveneens naar beide mengkranen geleid. |