stap 1:

voorbereiding

De eerste vraag is: welke auto neem je als basis voor de kampeerauto. Wordt het een opbouw (alkoof of -half-integraal) of een inbouw (bus). In de loop der jaren hebben we verschillende campers bereden. Onder meer:
(klik op de afbeelding voor een grotere foto)

Onze voorkeur gaat uit naar een bestelwagen met inbouw. Een VW busje vinden we (nu) van binnen te klein. De Mercedes L406DG vonden we van buiten te groot. Door de lengte is parkeren in steden niet altijd gemakkelijk.
Ons programma van eisen ziet er als volgt uit:
  1. betaalbaar; bij voorkeur een auto waarover weinig BPM hoeft te worden betaald
  2. technisch betrouwbaar
  3. moet qua acceleratie en kruissnelheid mee kunnen in het moderne verkeer
  4. chassis en carrosserie in zeer goede staat
  5. maximaal 100.000 kilometer gelopen
  6. stahoogte minimaal 190 cm, maar uitwendig zo laag mogelijk
  7. lengte moet parkeren in steden niet al te zeer bemoeilijken: dus max 5.25 mtr lang
  8. ruimte voor een bed van minimaal 190 x 140
  9. "Walk-Trough" moet gemakkelijk zijn.
Alleen al de toepassing van de eerste drie criteria maakt dat het niet gemakkelijk zal zijn om een geschikte auto te vinden.
  1. dus: geen nieuwe auto
  2. dus: geen huurbak of afgeragde aannemersbus
  3. dus: geen old-timer
Onze vorige kampeerauto had een vloeroppervlak van ongeveer 8 m² (achter de cabine). Op grond van kijken, meten, kijken, meten en nog eens kijken en meten denken we dat we uit kunnen met 6 m². Voorwaarde is dan wel dat het bed -als dwarsslaper- achterin kan. Na isolering en wandbekleding moet er dus een breedte overblijven van minimaal 190 cm. Voor keuken en sanitairruimte is dan een lengte nodig van minimaal 160 cm. Met een ruwe schets (klik hier) gaan we op zoek.


(door naar stap 2)

terug naar voorpagina