stap 11:

de gasinstallatie

 
In onze vorige kampeerauto, de MB 406D, gebruikten we de bekende (butaan/propaan) caravan-gasflessen. Lege flessen van dit type kun je bij veel caravan-accessoireswinkels en op campings in Nederland omruilen voor een volle. In andere landen lukt dat vaak niet. Om niet zonder gas te zitten hadden we 'als reserve' ook nog een fles campinggas.
Afhankelijk van het seizoen 'verstookten' we voor koken, koelkast, boiler en kachel ruim een fles per week. In het 'aanrechtkastje' waren twee gasflessen geplaatst. Als de ene fles leeg was werd de andere fles aangesloten. Dat een fles leeg was werd gesignaleerd door het knipperen en tikken van de automatische ontsteking van de koelkast. Dit gebeurde altijd 's-nachts rond 3 uur.
Dit is overigens niet de enige reden dat we nu een LPG-damptank hebben laten plaatsen (bij Terveer in Zwolle) .
Op de plek waar de standkachel onder de auto hing (bij de zijdeur) kan een royale tank worden geplaatst. Dat scheelt veel kastruimte binnen.
Een ander voordeel is dat er een dat je in de meeste landen bij een tankstation de tank kunt (bij)vullen. Nu zal dat niet al te vaak nodig zijn. Onze tank heeft een bruto inhoud van 70 liter. LPG-damptanks kunnen voor 80% worden gevuld. In een volle tank gaat dus 56 liter gas. Dat krijg je -normaal gesproken- in een zomervakantie niet op.
Een veel gehoord argument is ook dat LPG tanken aanzienlijk goedkoper is dan het laten vullen of omwisselen van de gasflessen. Maar...... echt goedkoper is het niet: de aanschaf van een LPG-damptank kost (inclusief montage) ruim ƒ 1500,==. Je moet heel wat liters verstoken voor je dat eruit hebt!

montage van de tank

De tank moet zorgvuldig worden opgehangen. In deze damptanks zit bovenin een labyrint waardoor er geen vloeibaar gas in de leiding komen. Voor de goede werking is het nodig dat er bij de montage op wordt gelet dat de onderzijde ook inderdaad beneden zit.
Voor de ophanging van de tank wordt eerst een frame gemaakt. Daarop wordt de tank met spanbanden bevestigd. Vervolgens wordt het frame met de tank met 4 bouten (10 mm) en moeren aan een chassisbalk opgehangen.
In de carrosserie wordt, net voor het achterwiel, de vulopening geplaatst en met een vulslang verbonden met de tank. Op de uitstroomopening wordt een koperen gasleiding bevestigd. Deze gasleiding komt via de vloer de camper in. Daar wordt de (speciale LPG-) drukregelaar geplaatst.
Om niet steeds onder de auto te hoeven kruipen om te controleren hoeveel gas er nog in voorraad is, wordt een elektronische tankmeter aangeschaft. Deze 'ledset' zal t.z.t. een plaatsje krijgen op het controlepaneel in de auto.

leidingen en verbruikers

Aan de drukregelaar wordt met een klemkoppeling een stukje 8mm-gasleiding van 10 cm bevestigd. Daaraan komt eerst de hoofdkraan en vervolgens een T-stuk. Aan de aftakking komt weer een klein stukje gasbuis met een kraan. Hier komt t.z.t. de kachel. De gasleiding voor de koelkast, het gaskomfoor en de boiler wordt in de vloer verzonken gelegd (zie stap 9). Op de plaats waar het 'aanrechtkastje' komt komt de gasbuis weer uit de vloer en daar wordt een distributieblok met drie kranen geplaatst. Vandaaruit worden de leidingen naar boiler, koelkast en kooktoestel geleid. De leidingen worden vastgezet met speciale klemmen met rubber.


naar stap 12: water

terug naar voorpagina








Technisch Bureau Terveer
Floresstraat 5
8022 AD Zwolle
Tel. 038-4542637
terug